Cum a pus mâna Mitropolia Moldovei și Bucovinei pe pădurea de la Slănic Moldova. Un judecător a făcut opinie separată în dosarul de retrocedare

0

Cazul ocolului silvic bisericesc înființat la Slănic Moldova, urmare a unei controversate retrocedări efectuată în 2007, scoate la iveală modul mai puțin „ortodox” în care Mitropolia Moldovei și Bucovinei a pus mâna pe o suprafață de peste 1950 hectare de pădure (situată în Slănic Moldova, Coțofănești, respectiv Tg. Ocna). Prin intermediul Parohiei Sf. Spiridon din Iași, Mitropolia s-a erijat în urmașa unui așezământ medical public, Epitropia Sf. Spiridon, care a funcționat pe lângă biserica cu același nume din capitala Moldovei. Instanța a admis că bunurile administrate de Epitropie ar fi aparținut, în realitate, Bisericii Sf. Spiridon, aceasta din urmă primind de-a lungul anilor numeroase donații „în considerarea” activității caritabile ce funcționa pe lângă biserică. Cum Parohia Sf. Spiridon se află sub jurisdicția Mitropoliei Moldovei, instituția ecleziastică a reușit să convingă instanța că pădurea îi aparține. Astfel, în aprilie 2007, Tribunalul Bacău a admis cererea de reconstituire a dreptului de proprietate pentru suprafața de 1958,31 hectare. 

Epitropie Iasi Sf SpiridonDecizia civilă nr. 381/R din 7 aprilie 2007 a fost asumată de complet cu opinia separată a unuia dintre judecători, respectiv a judecătorului Petronela Mateiș care, așa cum vom vedea în continuare, a apreciat că nici Mitropolia, nici celelalte părți solicitante din dosar nu au făcut dovada concretă, incontestabilă, a dreptului lor de proprietate. Trecând în revistă atât istoricul Bisericii Sf. Spiridon, cât și cel al Epitropiei, instanța a ajuns la concluzia că, din mai multe înscrisuri existente în dosar („Privirea generală asupra istoricului Casei  Sf. Spiridon din  18.03.1936” . „Arhiva generală  a  Epitropiei” şi „Regulamentul Epitropiei”) ar rezulta că Epitropia s-ar fi înființat ca instituție ce urma să administreze activitatea caritabilă derulată pe lângă Biserica Sf. Spiridon.

Biserica a fost ctitorită de jitnicerul Ștefan Bosie, care a făcut mai multe donații mănăstirii Sf. Spiridon. La 1752, pe lângă mănăstire ia naștere o „bolniță” (cf. DEX: spital, infirmerie pe lângă o mănăstire sau pe lângă un așezământ de binefacere) care va deveni în timp spitalul omonim, diriguit de Epitropia Sf. Spiridon Iași. Conducerea Epitropiei, asigurată de un comitet de epitropi, revenea unui președinte, acesta fiind egumenul mănăstirii Sf. Spiridon.

„Epitropia a susţinut organizatoric activitatea filantropică, de ajutorare a celor în nevoie iar Mănăstirea  a rămas cu activitatea de cult religios. Separarea  administrativă a activităţii caritabile  şi de  asistenţă sanitară de activitate pur bisericească a fost  determinată  de amploarea activităţii caritabile care impunea  o  organizare  riguroasă pe care a făcut-o Epitropia. Aceasta nu a  însemnat o  separare totală între Mănăstire şi Epitropie  şi nici o transmitere  a bunurilor donate  Mănăstirii către Epitropie. Patrimoniul Epitropiei se confundă cu cel  al Mănăstirii  deoarece, aşa cum rezultă din înscrisurile de la  dosar, numeroasele  donaţii erau făcute bisericii, în considerarea  activităţii caritabile. În consecinţă, tribunalul reţine că  sunt nefondate  criticile aduse sentinţei sub acest aspect, donaţiile  folosite de Spital fiind în fapt ale bisericii, ele aparţinând cultului religios ortodox”, se precizează în motivarea deciziei nr. 381/R.

Iasi Sf spiridon spital bisericaEpitropia a fost expropriată de regimul comunist în 1948, acesta confiscând majoritatea bunurilor aflate în patrimoniul instituției. Potrivit deciziei Tribunalului Bacău, bunurile confiscate aparțineau de fapt Bisericii Sf. Spiridon, fiind date spre administrare către Epitropie, în vederea derulării activității spitalicești. Mai mult, au apreciat judecătorii, donațiile către Biserică aveau în vedere tocmai caracterul caritabil al activității desfășurate pe lângă aceasta, din actele de expropriere întocmite de comuniști nerezultând că Epitropia era o persoană juridică distinctă de mănăstire.

„Împrejurarea că prin Decizia nr. 202/ ianuarie 1948  a  Preşedintelui Comisiunii Ministeriale pentru Redresarea Economică şi Stabilirea Economică se arată  că  bunurile  Epitropiei trec în patrimoniul statului precum şi indicarea Epitropiei în Inventarul din  1948 şi în  procesele verbale din 1948, nu fac dovada că  bunurile  preluate erau proprietatea Epitropiei ca instituţie  distinctă de Mănăstire. Bunurile au fost  expropriate  de la Epitropie ca instituţie organizatorică şi administrativă a activităţii caritabile practicate de Biserica Sf. Spiridon – proprietarul bunurilor donate acestei instituţii religioase. Aceste bunuri care reprezentau donaţii făcute Bisericii se aflau în administrarea  şi folosinţa Epitropiei tocmai în considerarea scopului  în care au fost  făcute aceste donaţii”, se arată în decizia citată.

Decizie Tribunal Bacău, DOSAR NR.1430/270/2007

„Aşa cum s-a arătat, rezultă din documentele istorice  depuse că bunurile  expropriate au  aparţinut Mănăstirii Sf. Spiridon căreia i-au fost  donate pentru  susţinerea  activităţii de asistenţă sanitară  şi  socială dezvoltată  în preajma Bisericii şi dezvoltarea în timp a acestei  activităţi, bunurile au fost  în administrarea Epitropiei. Caracterul administrativ pe care l-a avut Epitropia ca for religios rezultă  şi din  Statutul pentru  organizarea şi funcţionarea  Bisericii  Ortodoxe Române. Se arată  în  art. 66 al acestui stat că  epitropul este  administratorul  averii parohiale  sub controlul parohului, iar în art. 67 se arată  că  epitropul răspunde pentru administrarea  averii şi  pentru gestionarea acestei  averi ce i-a fost  încredinţată (fila 61 vol. I). Ca urmare bunurile, la momentul naţionalizării, în 1948,  se aflau în administrarea Epitropiei dar în  proprietatea  Mănăstirii Sf. Spiridon”

EXCLUSIV

Opinie separată a magistratului: „Apreciez că  nici  Parohia Sf. Spiridon Iaşi, nici Fundaţia Epitropia Spitalului Sf. Spiridon Iaşi nu  au făcut dovada dreptului de proprietate asupra suprafeţelor  de teren cu vegetaţie  forestieră solicitate” (click pe linkul activ pentru citirea, în întregime, a Opiniei separate)

curtea_de_apel_bacauDecizia Tribunalului Bacău din aprilie 2007 nu a fost unanimă. Unul dintre judecători, Petronela Mateiș, a formulat opinie separată, magistratul arătând – într-o consistentă demonstrație juridică – că entitățile care au solicitat reconstituirea dreptului de proprietate, clamând calitatea de urmaș legal al Epitropiei Sf. Spiridon, nu au făcut dovada concretă a dreptului de proprietate asupra suprafețelor de pădure pretinse.

„Astfel, în ceea ce priveşte  cererea formulată  de Parohia  Sf. Spiridon din Iaşi, aceasta a arătat că  este  continuatoarea fostei Mănăstiri Sf. Spiridon Iaşi, întrucât are acelaşi sediu  şi aceeaşi biserică  ale fostei mănăstiri, situată în Iaşi, B-dul Independenţei nr.1 şi aceleaşi obiect de activitate – asistenţă  religioasă a credincioşilor. Dintre documentele depuse în dovedirea cererii  formulate de Parohia Sf. Spiridon Iaşi doar  în  înscrisurile aflate la f. 17,18 dosar fond vol. III în copie xerox, care poartă  ştampila  Direcţiei Judeţene Iaşi a Arhivelor  Naţionale, fiind  un extras  al unei monografii a autorului Gheorghe Ghibănescu, se  consemnează  faptul că  moşiile  mănăstirii includ satul  Blăgeşti la Bacău  însă nu se precizează  dacă  această  moşie  include  şi teren  cu  vegetaţie forestieră şi nu  există  nici un  criteriu  de stabilire a  suprafeţei şi a amplasamentului  acestuia. Recurenta reclamantă Parohia Sf. Spiridon Iaşi a înţeles să  dovedească cererea sa şi cu documentele  aflate la  f. 21-30 dosar fond vol. III, respectiv  documentul nr. P.L XXXII/21 a Colecţiei Documente. Spiridonie. Iaşi, documente  care,  însă,  nefiind  traduse, nu pot fi  considerate ca  înscrisuri  doveditoare ale  dreptului de proprietate în condiţiile  art. 6 din Legea 1/2000”, a apreciat judecătorul Mateiș în opinia separată.

Potrivit documentului citat, bunurile primite ca donații de mănăstirea Sf. Spiridon au vizat „folosul spitalului”, fără a se preciza că printre bunurile donate se numără și terenuri cu vegetație forestieră. „Au fost, de asemenea, depuse  la dosar o serie de înscrisuri – f. 65-69 dosar fond vol. III din care rezultă  că  s-au  făcut numeroase donaţii mănăstirii Sf. Spiridon Iaşi, documente care  fac referire şi la moşia Blăgeşti ( f. 68). Toate aceste înscrisuri, arată, însă, clar  că  donaţiile  s-au  făcut mănăstirii  pentru  folosul spitalului (s.n) şi  nu se precizează  în nici unul faptul  că au  fost  cumpărate sau  donate bunuri cu  vegetaţie forestieră,  ce suprafeţe şi în ce  amplasamente. În condiţiile în care, în 1945 exista un act de fundaţiune al Spiridoniei (f. 63 vol. III) iar  la 1950 Eforia Sf. Spiridon  cu denumirea echivalentă „Casa Sf. Spiridon”, poseda şi folosea teren arabil (f.71, 115 vol. III) dovedindu-se astfel  faptul că aceasta era o instituţie  autonomă având  consiliu propriu de administrare şi financiar, nu se mai poate susţine  că bunurile donate „în folosul  spitalului”au rămas în  proprietatea mănăstirii”, mai precizează opinia separată.

justitie, ciocan , judecatorie bcÎn concluzie, a susținut judecătorul Petronela Mateiș, „apreciez că  nici  Parohia Sf. Spiridon Iaşi, nici Fundaţia Epitropia Spitalului Sf. Spiridon Iaşi nu  au făcut dovada dreptului de proprietate  asupra suprafeţelor  de teren cu vegetaţie  forestieră solicitate, motiv pentru care  prin admiterea tuturor recursurilor  formulate, sentinţa civilă  nr. 2442/4.09.2007 pronunţată  de Judecătoria Oneşti ar urma să  fie  modificată  în parte, în sensul respingerii  ca nefondate atât a acţiunii formulate de Parohia Sf. Spiridon Iaşi cât şi a celei formulate de Fundaţia Epitropia Sf. Spiridon Iaşi, constatându-se, totodată,  şi faptul că Mitropolia Moldovei  nu are calitate procesuală activă  întrucât Parohia Sf. Spiridon Iaşi are personalitate juridică şi deci capacitate juridică  atât de folosită cât  şi de exerciţiu şi poată sta în proces în calitate de reclamantă”.

Popii și-au făcut ocol silvic bisericesc și s-au pus pe amenzi

traseu BOR slanic moldova 300 treptePotrivit unui amplu articol publicat de Adevărul, cu pădurea dobândită prin decizia Tribunalului Bacău, Mitropolia Moldovei a înființat un ocol silvic bisericesc, interzicând turiștilor din Slănic Moldova accesul la un îndrăgit traseu montan, cunoscut sub numele de „300 de scări”. Peste noapte, au apărut panouri de avertizare asupra accesului interzis în pădure, precum și a faptului că turiștii care se încumetă să încalce interdictia vor fi amendați (!).

Internetul și rețelele se socializare au luat poziție imediat, incriminând modul în care Biserica Ortodoxă Română, prin Mitropolie, înțelege să-și exercite un drept de proprietate dobândit nu fără mari semne de întrebare. Între timp, pădurea a devenit victima tăierilor intensive, potrivit unei declarații dată de primarul de Slănic Moldova, Andrei Șerban. Acesta a incriminat operațiunea de defrișare, precum și faptul că Slănicul s-ar putea transforma într-o a doua Vale a Muntelui.

traseu BOR - interzis„Se taie mult, zi şi noapte se exploatează industrial. Cu maşinile de mare tonaj, cu care cară lemnele, au distrus calea de acces la Dobru şi canalizarea. Celor de la Ocolul Silvic Bisericesc le-am interzis să mai calce pe drumurile oraşului. Se fac defrişări în zona izvoarelor, există riscul să se schimbe întreg ecosistemul, să sece aceste izvoare sau, mai rău, să păţim ca pe Valea Muntelui, unde au avut loc inundaţii după ce s-au tăiat pădurile de pe munte”, a declarat primarul Andrei Șerban, citat de Adevărul.

Patriarhul Daniel, Mitropolitul Moldovei la data controversatei retrocedări

pf_danielCazul retrocedării celor peste 1950 de hectare de pădure este cu atât mai interesant, cu cât la data deciziei de reconstituire a dreptului de proprietate (aprilie 2007), Mitropolia Moldovei și Bucovinei era condusă de ÎPS Daniel, viitor Patriarh al României. Înaintașul său, PF Teoctist, a decedat în iulie 2007, la câteva luni de la „lovitura” dată cu retrocedarea din județul Bacău, ÎPS Daniel preluând frâiele BOR în septembrie 2007.  La conducerea Mitropoliei Moldovei  și Bucovinei a fost instalat, în iunie 2008, ÎPS Teofan acesta devenind al doilea în ierarhia BOR, în perspectiva întronizării ca Patriarh. Teofan a devenit, astfel, al 80-lea mitropolit al Moldovei.

„Dupa ceremonia de intronizare care a avut loc astazi la pranz, Prea Fericitul Daniel si Mitropolitul Teofan au iesit pe esplanada din fata Catedralei pentru a adresa un cuvant de binecuvantare celor prezenti. Ceremonia s-a incheiat cu oficierea Sfintei Liturghii. Sute de credinciosi s-au adunat in fata Catedralei din Iasi, mai ales ca, in timpul ceremoniei, in fata Mitrpoliei din Iasi sunt scoase moastele Sfintei Parascheva, la care credinciosii se inchina”, a consemnat portalul Hotnews.ro pe marginea ceremoniei de întronizare a ÎPS Teofan.

Solicitările „urmașilor” Epitropiei – pământ și păduri cât vezi cu ochii!

epitropia-sf-spiridonPrin cererea  înregistrată  la 9.03.2007 sub nr. 1455 pe rolul Judecătoriei Bacău, Fundaţia Epitropia Spitalului Sf. Spiridon Iaşi a solicitat anularea Hotărârii nr. 10802/30.01.2007 emisă de Comisia Judeţeană Bacău şi reconstituirea dreptului de proprietate pentru  suprafeţele de 5310,25 ha teren  forestier  pe raza comunei Blăgeşti, de 232,10 ha teren forestier  pe raza comunei Filipeşti, cunoscută sub denumirea de pădurea Galbeni, de 1585,9 ha teren forestier aflat pe raza comunei Coţofăneşti, de 214,80 ha teren forestier aflat pe raza oraşului Tg. Ocna, constituită  în trupurile de pădure „Măgura Ocnei” şi „Raristea” şi de 1763,60 ha teren forestier aflat pe raza oraşului Slănic Moldova constituită  în trupurile de pădure „Slănic” (1485,60 ha), „ Slănic Băi” (258 ha) şi „Slănic Sarata” (20 ha).

Lasa un comentariu

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.